header

header

Thursday, 11 December 2014

ohh ummi...

Ummi.
idola sy.
tapi tak mampu nak jadi sekuat ummi, setabah ummi, serajin ummi, sebaik ummi.

sepanjang hidup banyak berkhidmat pada keluarga.
masanya hanya banyak dihabiskan dirumah.
jika ada keperluan lain baru keluar.
ambil angin luar.

bila bab rumah, ummi lah terbaik.
tak pernah pun perintah anak-anak buat ni, buat tu.
melainkan saat tu, ummi tak sihat.
anak-anak pandai-pandai sendiri la buat dan beringat.

bila anak-anak salah buat, terutama aku la, agak berkasar sikit perangai  dari kecik-kecik. tp bila dah kawen ni, tetiba jadi lemah lembut. (ayat minta penampar...)

dan sampai 1 tahap, ummi ajar, mcm mana nk basuh pinggan berhalus, kemas dapur, bilik tidur, basuh baju, kemas rumah, adab dgn orang tua.
sempurna diajarnya.

tapi, sabar je la dgn perangai aku ni yg banyak sangat buah palas...
banyak sangat perngorbanan dari muda. hingga la sekarang. maintain muda...syg ummi...

sangat respect dengan ummi.
tiap malam, always dating denganNya.
aku tak mampu kuat mcm ummi.
dan dari situ jugak belajar.

ummi jaga solat awal waktu, kecuali keadaan yg tak mengizinkan solat awal. tapi, sebaiknya ummi akan jaga.

dan dari situ jugak, aku belajar, cuba solat awal.

dan banyak lagi.

kat sini cuma nak tekankan, bukan nak memuji ummi melangit, setiap ibu semua mcm tu, insyaAllah., tapi nak terangkan, betapa saya, sebagai anak, tengok ummi adalah orang yang paling hampir dengan saya utk sy contohi.

masih belajar. tapi xmampu nk jd sehebat ummi.

No comments:

Post a Comment