header

header

Tuesday, 31 May 2016

Ebit lew Wanita Jahil Berubah

Seorang kakak yang mengikuti saya dari mula dulu di fb ini. Sebab dia ingat post saya yang dulu-dulu lagi. Dia tak pernah solat. Tak suka pakai tudung sebab rasa ketinggalan. Dia cuma mengikut kesukaan suaminya. Sehingga satu hari dia tak tahan dengan perangai suaminya.

Suaminya banyak perempuan lain. Tak tahu sejauh mana perhubungan mereka. Tak peduli perasaannya. Suaminya jahil dan tak pernah solat. Suaminya minum arak. 

Kakak ni bercerita satu hari katanya kali pertama teringin nak solat selepas dengar saya di ikim. Suka baca pasal bahagianya orang berubah di fb saya. Segala puji bagi Allah.

Rajin baca buku pasal solat. Seronok dapat solat malam seorang diri mengadu padanya. Dia mula baca Al-Quran terjemahan kerana tak boleh membaca. Setiap kali bila ada masalah jer segera solat hajat 2 rakaat minta pada Allah. Katanya betul ustaz. Hati saya lapang dan terasa dalam pimpinannya. Rada lapang hatim tenang jer.

Saya Allah beri kuat dalam niat membesarkan anak-anak.. Anaknya mula hafal Al-Quran. Dia bawa 3 anaknya belajar Al-Quran. Cita-citanya nak anaknya menjadi hafiz dan alim. Dia menjadi kuat disebabkan anak-anaknya. Dia nak anak dia berjaya dan bahagia dunia akhirat..

Dia gembira melihat perubahan anaknya melalui amalan Ta'lim. Sehingga suaminya duduk Ta'lim bersamanya. Dia istiqamah hidupkan Ta'lim 6 bulan. Suaminya datang bersamanya keluargasunnah baru-baru ini.

Suaminya bisik dekat telinga saya. Boleh saya peluk ustaz. Dia peluk saya menangis. Terima kaseh ustaz. Dia menangis. Saya rindu pada Allah. Saya rindu padanya. Saya salah pada keluarga saya. Saya salah pada isteri saya. Saya terhutang budi pada isteri saya. Dia menangis untuk saya setiap hari. Ya Allah..

Seluruh masalah hidup ini Allah selesaikan bila kita balik padanya. Allah pasti mudahkan semuanya

Tuesday, 24 May 2016

Downloader HD !!

If ada ibu ibu yg nak download in HD.
Hana suggest guna ummy video downloader.

Mmg high quality pic nya.

Hana mmg download and simpan dlm pendrive.

Blh buka melalui tv.

Monday, 23 May 2016

Kad imbas hijaiyah Rm16 je! Besar tau!

Orang hias rumah gantung susun benda comel comel.

Tp rumah ibu.

Mcm ni je..hehe

Siti aisyah dh besar.
Cara bljr xmcm dulu.

Hold ajar lama juga sb ngandungkan muhammad ilyas.

Mood ibu more to kelaut.
Ajar bt keje rumah.
Alhamdulillah diluar jangkaan.

Bila tunjuk kad.
Boleh lagi siti aisyah ingat.
Plus pasang vcd al furqan.

Ditambah ibu busy juga dgn hal dunia ni + niaga.

Semoga allah redha.

Byk manfaat yg bgs ajar anak kenal huruf alquran.

Bg yg berminat nk dptkan kad imbas besar ni.

Blh whatsapp hana : 0129475925

Harga rm16 je.

Sunday, 22 May 2016

Photobook - sweet photobook !!

Wahh... kali ni..

Nak share something yg sgt menarik!!.

Ttg Buku gambar @ photobook!!
Dimana...sekarang zaman canggih...

Kita bukukan aje gambar gambar kita!!

Hehe seronokkk!!

Boleh buat perjalanan cerita lagi!

Ada yg buat ttg perjalan anak.
Dari dalam kandungan hingga lahir dan setahun!

Jom cuci mata!.

Harga pun murah! Rm30 sahaja!

Blh je whatsapp ok! ^^

Hubungi -
hana : 0129475925
Ayu : 0179143065

Selamat mencuci mata! ^^

Sebarkan bahagia

Tip untuk membahagiakan orang orang lain apabila bertemu:-

1)berikan kasih sayang.

2)buat dia berasa penting dan dihargai.

3)banyak mendengar atau berikan peluang kepada orang yang bertemu kita itu bercerita, daripada kita sibuk bercerita tentang diri kita.

4) jangan buatkan dia berasa serik hendak mengunjungi kita lagi dan berasa kehadirannya telah mengganggu dan menyusahkan kita.

5)berikan hadiah sebagai kenang-kenangan untuk menyambungkan silaturahim, kerana dengan hadiah itu orang yang bertemu kita itu akan mengingati kita.

Orang yang benar-benar bahagia ialah orang yang bahagia melihat orang lain bahagia.

#profmuhaya

Anak ibu kena kuning. Throw back emosi!

Teringat pulak.
Masa anak sulung baru lahir.

Sgt la tersensetif jiwa ibu.
Bila anak admit kena kuning.

Seminggu pertama.
Mmg dh xcukup tidurnya.
Anak pula kuning.

Admit hukm.
Syukur ibu blh duduk skali.

Bila lahir pula muhammad ilyas.
Kena kuning juga.
Admit hos putrjya.
Sb time tu duduk putrjya.

Tp ibu xblh duduk skali.
Jd ibu tunggu muhammad ilyas.
Dari jam 9pagi sampai 12 malam.
Sejam skali bagi susu asbab nk cpt turun kuning.

Sakit badan tu.
Allah je la tahu.
Dgn keadaan duduk dr pagi smpai malam.

Org pun xperasan ibu dlm pantang. Haha

Org lain fobia bersalin ade sb masing2.

Ibu pulak. Sb anak kuning. Kiki

Notebook comel !!

Salam hujung minggu semua!!
Mesti ramai yg bawa family jalan jalan kan??
Ibu macam biasa..duduk rumah je..hihi
Suami kerja...jadi ibu ikut jadual abah jee..
Abah cuti baru plan nk g jejalan...
Ok...harini..ibu nak share ttg notebook comel!!
Cover depan /blkg boleh isi pic kita tau!!
Min 4pcs.
Max 50pcs..
Ada 150mukasurat.
Harga rm20 sahaja!
Boleh buat catatan peribadi.
Atau catat apa apa je la..hehehe
Jom cuci mata!! 

Blh hubungi ibu : 0129475925 (hana)
Fb : ahlia redzuwan
Page : Sweet photobook

Saturday, 21 May 2016

Nisfu Sya'ban

Jangan kita sampai menyesal nanti... manfaatkan peluang bertemu malam Nisfu Sya'ban kali ni...Allahu...

عَنْ مُعَاذِ بن جَبَلٍ عَن ِالنَّبِيِّ e قَالَ يَطَّلِعُ اللهُ عَزَّ وَجَلَّ عَلَى خَلْقِهِ لَيْلَةَ النِّصْفِ مِنْ شَعْبَانَ فَيَغْفِرُ لِجَمِيْعِ خَلْقِهِ إِلاَّ لِمُشْرِكٍ أَوْ مُشَاحِنٍ (رواه الطبراني في الكبير والأوسط قال الهيثمى ورجالهما ثقات. ورواه الدارقطنى وابنا ماجه وحبان فى صحيحه عن ابى موسى وابن ابى شيبة وعبد الرزاق عن كثير بن مرة والبزار)

“Rasulullah Saw bersabda, “Sesungguhnya Allah memperhatikan hambanya (dengan penuh rahmat) pada malam Nishfu Sya’ban, kemudian Ia akan mengampuni semua makhluk-Nya kecuali orang musyrik dan musyahin (orang munafik yang menebar kebencian antara sesama umat Islam)”.

(HR Thabrani fi Al Kabir no 16639, Daraquthni fi Al Nuzul 68, Ibnu Majah no 1380, Ibnu Hibban no 5757, Ibnu Abi Syaibah no 150, Al Baihaqi fi Syu’ab al Iman no 6352, dan Al Bazzar fi Al Musnad 2389. Peneliti hadis Al Haitsami menilai para perawi hadis ini sebagai orang-orang yang terpercaya. Majma’ Al Zawaid 3/395)

Khuruj 3 hari

Rindu.

Ramai pula akak masthurat.
Yg msg.
Katanya. Doakan smga dipermudahkan semuanya.
Allah pilih mereka khuruj dijalan Allah.

Allah..

Tetiba teringat pengalaman pertama khuruj 3 hari.

Xpernah ada pglaman. Xpernah dikelilingi pun suasana mcm tu.

Masa tu masih mengandungkan anak sulung. Kandungan dlm 6bulan.

MasyaAllah.

Berbeza. Berbeza . Berbeza. Suasana. Ketenangan yg diperolehi didlm nya.

Byk yg diajar ttg sunnah nabi saw.

Sikit sikit perbualan ttg akhirat.
Ttg keindahan syurga allah swt.
Ttg rahmat dan kasih syg Allah swt.
Ttg kasih syg Rasulullah saw pd ummat.

😢

Bilal ibu dah 4 bulan lebih

Sy dh besar ibu.

Budak budak skg cpt matang. Adududu

Baru 4 bulan.

RUMUSAN KAJIAN DR GLENN DOMAN

1. Tiada ahli sains yg dpt mengalahkan kanak kanak dari segi SEMANGAT BELAJAR, MENGKAJI, MENCUBA dan MENYELIDIK.

2. Kanak kanak boleh bercakap dahulu kerana kanak kanak lebih banyak menerima ransangan pendengaran percakapan.

3. Sekiranya ransangan mata dan telinga sama banyak diterima, pasti kanak kanak akan dapat membaca dan bercakap pada waktu yg sama.

Walaubagaimanapun ia bergantung kepada kaedah dan suasana pembelajaran.

4. IQ akan meningkat dgn pesat bila dirangsang dalam peringkat ini dan berkurangan pada peringkat seterusnya.

5. Apa yg tidak diperolehinya semasa kecil, sgt sukar diperolehi apabila ia besar.

6. Pembelajaran pada masa akan datang juga terletak di atas apa yg didapatinya semasa kecil.

7. Kajian menunjukkan bahawa kanak-kanak yg cacat otak (seperti akibat demam panas) masih boleh dirawat jika sel otaknya dirangsangkan sebelum umur persekolahan.